تصویرسازی ذهنی
  • ثبت نام
تصویرسازی ذهنی در ورزش

تصویرسازی ذهنی در ورزش

 

تصویر سازی را می توان استفاده از تمام حواس برای بازسازی یا ساخت تجربه ای در ذهن تعریف کرد.

این تعریف دارای 3 ویژگی است :

1- تجربه ای چند حسی است ( استفاده از تمام حواس نه فقط دیدن).

  • هرچه از حواس بیشتری در تصویرسازی استفاده شود ( لامسه، بینایی، شنوایی، و حتی بویایی و چشایی) تجربه واقعی تری در ذهن ایجاد می شود.
  • به کارگریری حواس بیشتر وضوح تصویر را بیشتر و تاثیر آن را بهتر می کند.
  • در کل حس غالب ورزشکاران متفاوت است. بعضی ها به جای دیدن با حس حرکت احساس می کنند.

2- با تصویر سازی، تجارب در ذهن بازسازی می شود یا رویداد های آینده به تصویر می آید.

به طور طبیعی، ذهن همیشه در حال بازسازی تصاویر است.

زمانی که ورزشکار اجرای زیبای حرکات ورزشی را از مجری دیگر می بیند و آن را مرتب در ذهن خود تکرار می کند در حال بازسازی تصاویر است که از قضا بر عملکردش هم موثر است.

  • در واقع ذهن از تصویر عملکرد مطلوب دیگران الگوبرداری و به عنوان الگو و سرمشق یا دستور کاری برای آموختن استفاده می کند.
  • همچنین با فراخوانی اطلاعات موجود در حافظه تصاویر معنا داری ساخته می شود، یعنی ذهن می تواند تصاویر رویدادهای آینده را نیز بسازد.
  • ورزشکاران هنگام آماده شدن برای مسابقه، عملکردهای خود را در روز مسابقه را از قبل در ذهن می بینند و مرور می کنند.

3- تصاویر بدون نیاز به محرک های بیرونی ایجاد می شود.

  • در واقع تجربه های حسی در ذهن روی می دهد.
  • بازیکن در حالی که رو تخت دراز کشیده تنیس بازی می کند.
  • او حتی توپ، راکت و حرکت ها را نیز حس می کند.
  • مغز این تصاویر را همانند تصاویر واقعی با محرک بیرونی تلقی می کند.
  • همین ویژگی است که تصویر سازی را تا این حد موثر می کند.

چه ساز و کاری باعث می شود با تمرین ذهنی و یا تصویر سازی عملکرد و یادگیری بهبود یابد؟

  • نظریه روانی عصبی عضلانی

الگوی فعالیت عصبی – عضلانی در هنگام تصور فعالیت همانند اجرای واقعی است.

فرمان ها و تکانه های عصبی ناشی از تصور حرکت، مشابه با تکانه های حرکت واقعی، اما با فرکانس های پایین تر و با شدت کمتر است که منجر به حرکت آشکار نمی شود.

یعنی راه عصبی یکی است اما نیرو برای ایجاد حرکت کافی نیست.

بنا براین فرصت تمرین الگو حرکتی را می یابد بی آنکه عضله واقعا در گیر حرکت شود.

نظریه یادگیری نمادین

فرد از طریق تصویرسازی اقدامات آتی خود را طرح ریزی می کند.

بنا براین نظریه هدف ها و راه حل های محتمل بررسی می شوند بی آنکه حرکتی انجام شود.

مجری با آنچه برای اجرای موفقیت آمیز لازم است آشنا می شود.

نظریه تنظیم توجه و انگیختگی

تصویر سازی از دو راه موجب بهبود عملکرد می شود.

1- از دیدگاه فیزو لوژیکی تصویر سازی به ورزشکار در تنظیم میزان انگیختگی (فعال سازی عصبی) کمک می کند

2- از دیدگاه شناختی توجه فرد به صورت گزینه ای به تکالیف جاری معطوف می کند.

اگر ورزشکار در تصویر سازی به تصویری مرتبط با تکلیف توجه کند، کمتر احتمال دارد که محرک های نامرتبط با عملکرد، توجه او را بر هم بزند.

 

 

 

عضویت در خبرنامه

شبکه های اجتماعی

آمار بازدیدکنندگان

امروز37
دیروز114
این هفته378
این ماه903
در مجموع36121

اطلاعات شما

  • IP: 54.198.0.187
  • مرورگر: unknown
  • نسخه: unknown
  • مشخصات سیستم unknown

افراد آنلاین

1
نفر

پنج شنبه, 26 مرداد 1396 08:14

درباره سایت

وب سایت خانه روانشناسی ورزشی ایران با هدف معرفی و ترویج رشته روانشناسی ورزشی، اهداف آن آغاز به فعالیت کرده است. مخاطب این سایت تخصصی: تمامی ورزشکاران، مربیان، داوران، مدیران ورزشی و همچنین دانشجویان و علاقمندان به روانشناسی ورزشی هستند.